Aanmelden | Contact
Zoeken

Maritieme geschiedenis van Dordrecht in de 17e en de 18e eeuw


Dordrecht en zijn schepen / scheepswerven / scheepstimmerlieden in de 17e en 18e eeuw

Samengesteld door historica/schrijfster H.W.G. van Blokland-Visser (Papendrecht 2016)
E-mail: k.blokland87@upcmail.nl; website: www.blokland.dordtenazoeker.nl


Het gilde van scheepstimmerlieden en zijn voorschriften in de 17e eeuw te Dordrecht


HET GILDE VAN SCHEEPSTIMMERLIEDEN EN ZIJN VOORSCHRIFTEN IN DE 17E EEUW TE DORDRECHT.

(Gegevens uit ,,BUYTEN DE SLUYSPOORT OP MERWEDE GROND,, door Jannie Zondervan en Drs. C.J.P. Grol Jaarboek 2001 v/d Ver Oud Dordrecht)

Om SCHEEPSTIMMERMAN te worden, begon men als leerling Scheepstimmerman.
Na het afleggen van de leerlingproef werd men gezel.
Om Meester Scheepstimmerman te worden moest men een zware Gilde proef afleggen b.v. het uit de hand maken van een Voorschip of Achterschip met Roer of Mastkruis.
Als Mr. Scheepstimmerman gelde de volgende regels:
1. Er moest een Contract worden afgesloten voor nieuwbouw of reparatie van een Schip.
2. Hij mocht niet met een 2e opdracht beginnen, voor het andere schip klaar was.
3. Men mocht niet elkaars knechten in dienst nemen.
4. Bij een afgeleverd Nieuw Schip, moest de Opdrachtgever een bewijs afgeven, voor akkoord met het opgeleverde Schip.
5. De Mr. Scheepsbouwer moest een BIJLBRIEF afgeven, met alle gegevens van het schip en een gespecificeerde rekening indienen.

(c) Papendrecht H.W.G. van Blokland-Visser, december 2016.