nummer | datum | schip | reder en schipper |
---|---|---|---|
Nr. 1 | 22-04-1755 | (ex DE VREDE,,) | Hendrik Vriesendorp Hz samen met Isaac Morje Iz (gekocht voor f 8.000,- ) van Gijsbert de Lengh Mz. koopman/reder te Dordrecht (op 22-1-1758 ½ v/h schip verkocht voor f 4.000,- w.g.) door Isaac Morje Iz. aan Nicolaas Kool Geleyns (Archief 294/nr 12/ Firma Vriesendorp te Dordrecht SAD). |
Nr. 2 | 26-03-1760 | Fluitschip ,,De CATHARINA ANTONIA,, ca 180 last | Hendrik Vriesendorp samen met Nicolaas Kool Gz (zeebrief te Dordrecht Schipper: Jan Luyt uit /Frsl (op 11-1-1781 verkocht ½ v/h schip voor f 5.000,- w.g.) door Nicolaas Kool Gz aan Jacob Vriesendorp Hz Schipper: Martin Wouters uit Frsl. |
Nr. 3 | 09-03-1768 | Schip ,,DE LANGE JELTJE,, ca 60 last | Hendrik Vriesendorp Hz en Nicolaas Kool Gz (zeebrief te Dordrecht) Schipper: Sybe Annes Koet uit Lemmer/Frsl. |
Nr. 4 | 07-11-1774 | Driemast Hoekerschip ,, DE JACOB EN ANTONIA,, ca 154 last (w.g.) | Hendrik Vriesendorp Hz (gekocht voor f 4.250,-) van Cornelis v Hombroek Cz en Nicolaas Kool Gz Schipper: Ary v/d Giesse (zeebrief te Dordrecht 4-11-1774) Vracht contract van Fa. Franco Laurensz en Adrianus Laurensz Dubbeldemuts kooplieden te Rotterdam (Archief 150) Archief 294 /nr 93 (scheepsregister 1774/1786) Firma Vriesendorp te Dordrecht SAD). |
Nr. 5 | 1778 | Driemast Hoekerschip ,,GERARD EN HENDRIK ,, (131 voet lang / 30 voet wijt / 14 voet hol) | Het schip is in 1774 gebouwd te Zaandam. Hendrik Vriesendorp Hz Schipper: Hilbrand Kersjes Roos van Ameland (zeebrief te Dordrecht 9-3-1779) vrachtcontract v Fa Hasselgreen koopman te Amsterdam (archief 150) In 1787 lijdt het schip met schipper: Hilbrand Kersjes Roos schipbreuk op de kust van Zweden bij zware storm (Archief 294 /nr 94 (scheepsregister / 1778/1790) Firma Vriesendorp te Dordrecht SAD). |
Nr. 6 | 06-05-1782 | Fluitschip ,,VREDE EN VRIJHEID,, 898 ton (w.g.) | (in 1782 ,,DE BERLIN,,/ in 1784 ,,DE DORDRECHT,,/in 1804 ,,DE ASIA,, genoemd) (145 voet lang /34 voet wijt /16 voet hol) V.O.C./Dillo) Het schip is in 1779/1781 gebouwd op de werf van Jan Schouten Jz (1729/1784) te Dordrecht voor Reder/boekhouder Jacob Vriesendorp Hz en c.s. Het schip wordt (verkocht voor f 80.000,- ) aan Fa v Olst & Brouwer kooplieden/reders te Emden Dtsl (Archief 294 / nrs 77/78/79/80 akten van overdracht v/h Fluitschip ,,DE VREDE en VRIJHEID,,/ (,, DE BERLIN,,) Firma Vriesendorp te Dordrecht (SAD) Het schip vaart nu onder de neutrale Pruisische vlag i.v.m. de 4e Engelse oorlog met Nederland 1780-1784 onder de naam ..DE BERLIJN,, en verhuurd aan de V.O.C. voor reizen naar Batavia door Jacob Vriesendorp (Archief 294 /nr 95 (scheepsregister 1779/1804) Firma Vriesendorp te Dordrecht SAD) * 1782 /1e Reis naar Batavia voor de V.O.C. de kamer van Amsterdam V.O.C. Fluitschip ,,DE BERLIN,, (ex ,,De Vrede en Vrijheid,,) Kapitein: ARY v/d GIESSE vertrekt met 38 bemanningsleden naar Batavia Texel vertrek: 7-9-1782 Kaapstad tussenstop: 13-1-1783/12-4-1783 Batavia aankomst: juli 1783 Batavia 22-8-1783: vertrek Kaapstad tussenstop: 11-11-1783/23-1-1784 Texel aankomst: 11-4-1784 * 1784 /2e Reis naar Batavia voor de V.O.C. de kamers van Amsterdam en Hoorn V.O.C.Fluitschip ,,DE DORDRECHT,,(ex ,,Berlin,,en ex Vrede en Vrijheid,, Kapitein: ARY v/d GIESSE vertrekt met 38 bemanningsleden en troepen transport van 377 militairen naar Batavia Texel vertrek: 9-9-1784 Kaapstad tussenstop: 18-12-1784 /5 -1-1785 Batavia aankomst: 15-4-1785 Batavia vertrek: 17-8-1785 Kaapstad tussenstop: 10-10-1785 / 27-12-178 Texel aankomst: 14-4-1786 * 1786 / 3e Reis naar Batavia en Ceylon voor de V.O.C. de kamer van Amsterdam V.O.C.Fluitschip ,,DE DORDRECHT,, Kapitein: PLEUN v/d GIESSE vertrekt met 40 bemanningsleden naar Batavia. Texel vertrek: 17-10-1786 Kaap tussenstop: 3-2-1787 /19-3-1787 Batavia aankomst: 7-6-1787 Batavia vertrek: ? Ceylon vertrek: 17-1-1788 Kaapstad tussenstop: 21-3-1788 /10-4-1788 Texel aankomst: 16-7-1788 * 1787 / 4e Reis naar Batavia voor de V.O.C. de kamer van Amsterdam V.O.C.Fluitschip ,,DE DORDRECHT,, Kapitein: PLEUN v/d GIESSE vertrekt met 36 bemanningleden en een troepentransport naar Batavia. Batavia aankomst: 23-2-1790 Kaapstad tussenstop: 3-2-1792 /29-2-1792 Texel aankomst: 8-6-1792 * 1793 / 5e Reis naar Batavia voor de V.O.C. de kamer van Amsterdam V.O.C.Fluitschip ,,De Dordrecht,, Kapitein: GOTLIEB JAGER (zeebrief te Dordrecht 15-5-1793) Texel vertrek: 7-11-1793 Kaapstad tussenstop: 14-3-1794 / 20-4-1794 Batavia aankomst: 9-7-1794 Batavia vertrek: 12-11-1794 Kaapstad tussenstop: 11-3-1795 / 21-5-1795 Sept 1795 aankomst: te Bergen /Noorwegen V.O.C.Fluitschip ,,DE DORDRECHT,, vertrekt uit Batavia samen met V.O.C. Pinkschip ,,DE GEERTRUIDA EN PETRONELLA,, met Kapitein: HANS LAUREN SMIT uit Texel (verhuurd aan de V.O.C. de kamer v Amsterdam door reder Frank v/d Schoor uit Dordrecht) Op de terugweg worden de schepen gewaarschuwd dat in begin September 1795 weer een oorlog met Engeland is uitgebroken. De schepen varen daardoor niet door ,,HET KANAAL,, om niet gekaapt te worden door de Engelse Marine en zeilen een stuk om langs de west en noordkust van Engeland en wijken uit naar Noorwegen ,,DE DORDRECHT,, komt in eind September 1795 aan in Bergen/Noorwegen waar de lading ter plekke wordt verkocht ,,DE GEERTRUIDA EN PETRONELLA,, komt eind September aan in Trondheim/Noorwegen * 1796 Notariele Akte van insinuatie, verleden voor notaris J.C. Wagner te Amsterdam, door de Firma FRANK v/d SCHOOR Lz & ZOONEN (Kooplieden/reders te Dordrecht) handelende uit naam van JACOB VRIESENDORP Hz (koopman/reder te Dordrecht) van de bewindhebbers v/d V.O.C de kamer Amsterdam vanwege de grote gevaren tijdens de terugreis van de door de V.O.C.bevrachte schepen Pinkschip ,,DE GEERTRUIDA en PETRONELLA,, en Fluitschip ,,DE DORDRECHT,, vanuit Batavia naar Nederland in 1795 Archief 294 /nr 83 Firma Vriesendorp te Dordrecht /SAD). |
Nr. 7 | 18-07-1787 | Fregatschip ,,DE ANTHONIA,, (ex De Jonge Joseph) (100 voet lang / 28 voet, 1 duim wijt / 13 voet, 5 ½ duim hol) | Het schip werd in 1781 gebouwd Jacob Vriesendorp (gekocht te Amsterdam ) van Moses en Jeronimus Suasso kooplieden/reders te Amsterdam Schipper: Michiel Versteegh uit Dordrecht 1788 aanvraag Turkse Pas voor het schip ,,De Anthonia,, (op 3-5-1791 verkocht voor f 7.600,- w.g.) aan Cornelis Kool koopman te Rotterdam (Archief 294 /nrs 13 /14/ 82 Firma Vriesendorp te Dordrecht/ SAD) (Archief 150/ nr 637/ SAD). * T. Beth Ysbrandsz, J. de J. mendez en A. Henriques Junior, Makelaars, zullen op Maandag den 25 Juny, te Amsterdam in 't Nieuwe Heeren logement, verkoopen: Een extraordinary welbezeild FREGAT-SCHIP, zynde tot Amsterdam gebouwd, genaamt DE JONGE JOSEPH, Kapitein DIRK ROGGE, is in 't Jaar 1781 nieuw Uitgehaald, Lang 100 voet, Wyt 28 voet 1 duim, Hol 13 voet 5 en 1 hald duim, 't Verdek 5 voet 10 duim, gemonteerd met Yaere Gootelingen; breeder by den Inventaris en berigt by gemelde makelaars. [Amsterdamse Courant 19-6-1787 (delpher.nl) * [reactie 12-11-2019] 'Geachte mevrouw Blokland, Bij toeval vond ik op de website van het Regionaal Archief Dordrecht in toegang 150 Collectie van Handschriften de beschrijving van een afschrift van een notariële akte uit de 20e eeuw. Waarschijnlijk gaat het om een in Amsterdam op 18-7-1787 opgemaakte akte van insinuatie, interpellatie en protestatie door de Firma Hendrik Vriesendorp & Zn te Dordrecht aan Moses van Jan van Jeronimo Lopes Suasso (dat staat echter anders in de beschrijving van het bewuste inv. nr.) te Amsterdam van levering van het fregatschip ‘De Jonge Joseph’. Ik heb een reactie gestuurd naar het archief, waarin ik aangaf dat waarschijnlijk Moses van Jeronimo Lopes Suasso werd bedoeld en dat de beschrijving de lading niet dekt. Toen ik wat verder ging zoeken vond ik op de website dordtenazoeker gegevens uit uw koker over kooplieden en reders uit Dordrecht uit de 18e eeuw onder de titel ‘Maritieme Geschiedenis van Dordrecht in de 17e en 18e eeuw’. Dat was voor mij, ik onderzoek een deel van de familie Lopes Suasso, welkome informatie. Ik wist namelijk nog niet dat Moses van Jeronimo Lopes Suasso een schip in zijn bezit zou hebben gehad. U behandelt onder nr.7 van de schepen van de rederij Hendrik Vriesendorp & Zn. het fregatschip ‘De Anthonia’. Dat heette vóór die tijd ‘De Jonge Joseph’ en zou door Jacob van Vriesendorp zijn gekocht van Moses en Jeronimus Suasso, kooplieden en reders te Amsterdam. De naam Jeronimus Suasso ben ik nooit tegengekomen, maar ik weet niet alles van de familie Lopes Suasso. Het Stadsarchief Amsterdam bezit geen archief van deze rederij en ik weet ook niet of Moses van Jeronimo Lopes Suasso in 1787 in Amsterdam woonde. Het is goed mogelijk, dat hij er tijdelijk voor zaken verbleef, maar ik weet niet beter dan dat hij in Den Haag woonde. De link met Dordrecht kan ik wel leggen. Op 31 oktober 1782 werd in Den Haag de Haagsche Houtvlotterij Sociëteit of Compagnieschap opgericht. Moses van Jeronimo Lopes Suasso, wonende te Den Haag, was een van de zes deelnemers, die 24.000,- per persoon inlegden. Deze compagnie was opgericht om immens grote houtvlotten over de Rijn uit Duitsland via de Waal en Merwede naar Dordrecht te vervoeren en daar het hout te verkopen. Dat was zowel een riskante als een lucratieve onderneming. Door de 4e Engelse Oorlog waren de Hollandse havens geblokkeerd en kon er geen hout uit Scandinavië meer geïmporteerd worden. Op dit moment weet ik nog niet hoelang de compagnie bestond, want werd in eerste instantie opgericht voor drie jaar (vorige week woensdag heb ik de oprichtingsakte bekeken). Daar wil ik nog verder onderzoek naar doen. Vanmiddag ontdekte ik bij toeval in het Haags Gemeentearchief dat Moses van Jeronimo Lopes Suasso niet de eigenaar was van het fregat, maar zijn zwager Joseph de Aron de Pinto. In de tekst van de notariële akte van procuratie van 9 juli 1787 staat dat Joseph de Aron de Pinto als enige eigenaar van het schip de Jonge Joseph van kapitein Dirk Rogge de heer Moses van Jeronimo Lopes Suasso, thans te Amsterdam, machtigt om in zijn naam de vrachtpenningen, de averijgrosse en de schade van de assuradeurs, de maandgelden en alle andere onkosten te ontvangen. Verder het gemelde schip te verkopen en zoals het behoort aan de kopers te transporteren en de kooppenningen te ontvangen, quitantie daarvan op te maken en alle verdere ontvangsten te doen, belofte van vrijwaring te doen en hem in alle rechten te vertegenwoordigen (Bron: toegang 0372-01 Notarieel Archief Den Haag 1597-1842: inv. nr.4397 Minuutakten notaris Marcus Sijthoff 1787 jul.-dec. akte 61]. Eerder bij dezelfde notaris kwam ik Joseph de Aron de Pinto al als reder en boekhouder van de Jonge Joseph tegen. Het schip lag toen in Rio Demerery in de Nederlandse kolonie Essequebo (nu Brits Guyana). Er waren toen problemen met de kapitein. Hij was ook eigenaar van de Jonge Aron en deels eigenaar van het schip de Jonge Wolf. Hoe bent u aan de gegevens gekomen dat het schip De Jonge Joseph in 1781 van stapel liep? Bij voorbaat dank ik u hartelijk voor uw moeite en zie uw reactie met veel belangstelling tegemoet. Met vriendelijke groet, ....' * Transportakte voor 't Watergerecht Datum akte 03-05-1791 Tekst akte (Transport) Actum den Derden Mei 1791. Dat voor ons kwam de Heer Jacob Vriesendorp, Koopman wonende binnen deze Stad. Dewelke bekende verkogt te hebben, en dienvolgende te cedeeren, transporteeren en in vollen vrijen eigendom overtedragen aan en ten behoeven van de heer Cornelis Kool, wonende te Rotterdam: Een Fregatschip genaamt de Anthonia, gevoerd geweest bij kapitein Pieter Oebles, lang over Steeven 100 Voeten, wijt bij de eerste Balk voor het groot Luijk binnen zijn huit 28 Voeten Een duim, hol in ’t ruim bij de eerste Balk voor ’t groot Luik op zijn uitwatering 13 Voeten 5 1/2 duimen, ‘t verdek bij de eerste Balk van ’t groote Luik hoog aan boort Vijf voeten 10 duimen, alle Amsterdamsche Voeten, met zijn opstaande en lopende Want en bijzijnde goederen, ingevolge inventaris vervat in de CoopsVoorwaarden, waar op hetzelve Schip en toebehoren den Zesden April 1791 door en ten overstaan van Jan Hendrik Schultz van Haegen als Notaris te Dordrcht en twee getuigen public is verkogt; waar toe word gerefereert. Bekennende mitsdien de Verkooper van de Kooppenningen van dien voldaan en betaald te zijn met ene Somma van Zeeven duizend en Zes hondert Guldens, en wegens Enen Stuiver van de Gulden tot rantsoen drie hondert en tagtig Guldens. En dus te zamen met Zeeven duizend Neegen Hondert en tagtig Guldens, gereet en contant geld (waar van de 40 penning en 10 verhoging is betaeld volgens de ordonnantie blijkens quitantie Ons Scheepenen vertoond). En belovende het verkogte te zullen waeren en vrijen, als recht is, op alle Wateren, Stroomen en Rivieren, voor allen kommer ende aanthael, onder verbant als naar Rechten. In oirconde &c. (get.) Roeland Leonard van Dam als vervangende de Heer (J.H.) van Meeteren. Folionummer 103vs/104 Bron Regionaal Archief Dordrecht, toegang 14, invent.nr. 69 (oudnr. 9-1622 (1784-1800)) [www.dordtenazoeker.nl] |
Nr. 8 | 29-03-1788 | Fluitschip ,,DE DRIE GEBROEDERS,, (127 voet lang / 29 voet wijt / 13 voet, 5 duim hol) | Fa. Hendrik Vriesendorp & zn (zeebrief te Dordrecht) Schipper: Marten Wouters (op 26-11-1796 verkocht voor f 16.000,- w.g.) aan Yzaac Bouman koopman/reder te Emden/Dtsl Het schip vaart nu onder de Pruisische vlag i.v.m. de 5e Engelse oorlog met Nederland 1795/1802 Schipper: Nanne Willems uit Warns /Frsl. |
Nr. 9 | 23-03-1790 | Fregatschip ,,DE GOEDE HOOP,, ca 380 rogge last | Jacob Vriesendorp (zeebrief te Dordrecht) Schipper: Hendrik Weybrands uit Warns/Frsl (op 25-1-1797 verkocht voor f 20.000,- w.g. ) door Fa. Hendrik Vriesendorp & zn aan Nicolaas Warner koopman/reder te Altona /Denemarken Het schip vaart nu onder de neutrale Deense vlag i.v.m. de 5e engelse oorlog met Nederland 1795/1802 onder de naam ,,DIE GUTE HOFNUNG,,. |
Nr. 10 | 07-08-1797 | Fluitschip ,,DE JUFFROUW ANNA,, (w.g.) (120 voet lang / 26 voet, 6 duim wijt / 11 voet hol) | Fa. Hendrik Vriesendorp & zn (gekocht voor f 5.000,- ) van De Gebr. van Loon kooplieden/reders te Dordrecht. |
Nr. 11. | 08-12-1801 | Fluitschip ,, DE CONCORDIA,, ca 250 last (115 voet lang) | Fa. Hendrik Vriesendorp & zn (zeebrief te Dordrecht) Schipper: Jacob Kooter Huysduinen/Den Helder In 1805 verkocht door Jacob Vriesendorp aan Fa. Slaap & Co kooplieden/reders te Emden/Dtsl Het schip vaart nu onder de neutrale Pruisische vlag i.v.m. de 6e Engelse oorlog met Nederland 1803/1815. |
Nr. 12. | 07-05-1805 | Driemast Tweedeks Hoekerschip ,, DE WELVAART,, (w.g.) (105 ½ voet lang / 26 voet, 5 duim wijt / 11 voet, 7 duim hol) | Fa.Hendrik Vriesendorp & zn (verkocht ) aan Fa. Altmans Winkelman kooplieden/reders te Emden/Dtsl Het schip vaart nu onder de neutrale Pruisische vlag i.v.m. de 6e Engelse oorlog met Nederland 1803/1815 Schipper: Sikke Dirks uit Friesland. |
Nr. 13 | 30-06-1807 | Fluitschip ,,DE ASIA,, (ex ,,De Dordrecht,,) ca 420 rogge last (w.g.)(145 voet lang / 34 voet wijt / 16 voet hol) | Het schip is in 1779/1781 gebouwd op de werf van Jan Schouten te Dordrecht Fa. Hendrik Vriesendorp & zn (verkocht voor f 20.000,-) aan Niels Omsted koopman/reder te Drammen/Noorwegen Het schip vaart nu onder de neutrale Noorse vlag i.v.m. de 6e Engelse oorlog met Nederland 1803/1815. |
(c) Papendrecht H.W.G. van Blokland-Visser, april-mei 2015 / februari 2019.